3 nye måter å handle mat på: 

  1. Enkelte mindre produsenter kutter leddet mellom daglivarehandelen og forbrukerne, og tar delikatessene rett til forbrukerne: Spekehuset.no, Pølsemannen.no, Fiskebilen.no, Klippfiskbua.no.
  2. Både økologisk og ikke-økologisk nærmat eller gourmetmat leveres i esker på døren: Solgardlevert.no, Matbazaren.no, og 123.no for mindre bedrifter.
  3. Mat mer eller mindre foredles og selges som middagsretter eller tilrettelagt med oppskrifter: Adams Matkasse.no Godt levert.no, Kolonihagen.no, med flere.

Dagligvaremarkedet er i en brytningstid for en rekke trender som pågår samtidig - nett eller flerkanalshandel, bioøkonomi og bærekraft, lokalprodusert og økologisk mat, samt tendenser til at avstanden mellom akademisk elite og utøvende ufaglært øker.

- Det siste kan få ganske interessante følger når innvandringen nå bidrar med store grupper av ufaglært arbeidskraft, som kan være villige til å ta arbeid for svært lav lønn, sier Sunde.

Dagligvarebransjen i Norge preges av tre store konkurrenter - Norgesgruppen, Rema 1000, og Coop - i tillegg til store produsenter og leverandører, og et regulert og beskyttet marked for å ivareta norsk jordbruk. 

- Det er dermed ikke grunn til å stå stille, sier Sunde.

Mat fra nett levert på døren

Dagligvaremarkedet på nett lå i starten av året på en til to prosent, men vil mest sannsynlig øke betraktelig i løpet det neste året, ifølge NHO.

- I 2014 tok nettmarkedet for mat i Storbritannia seks prosent av totalsalget, så potensialet er stort i et land som Norge, der folk er stadig mer fortrolige med å handle på nett, sier Sunde.

Hun synes det er spennende å se om nettløsningene og teknologiens inntog i matvarebransjen kan bidra positivt til bioøkonomien. Hvordan motvirker man for eksempel at gjennomsnittsnordmannen kaster 46 kilo mat i året?

- Her kan det på kort sikt oppstå mange muligheter. Teknologien kan allerede koble kjøleskap og handleliste til leverandør, selv om slike produkter ikke tilbys på markedet - enda, sier Sunde. 

Grønn trend

I store deler av USA og Australia og i flere land i Europa, Asia og Afrika har trenden allerede tatt av. Nå jobbes det også stort hos flere av de norske dagligvarebutikkene med grønne, økologiske produkter.

- Rema 1000 har tatt et stort ansvar i denne sammenheng, og lasert gode grønne produkter direkte fra bonden eller fiskeriet til kunden i butikk, sier Sunde.

Utfordringen med økologisk mat for butikkene har vært mye svinn, fordi forbrukerne heller velger ikke-økologiske varer. Svinn kan dermed reduseres når varene selges på nett.

Morsomme konsepter

Stein-Erik Hagen har flagget at marked.no skal starte opp allerede første kvartal 2016.

- Som tidligere eier av Rimi, deleier av Orkla og Komplett AS har Hagen trolig det som skal til for å lykkes med en storsatsing, sier Sunde.

Rema 1000 har tidligere forsøkt seg, men brant seg på dette i et mer umodent marked. I stedet startet de et samarbeid med Kolonial.no. Mat bestilt på nett kan enten leveres på døren, eller hentes på en av bensinstasjonene til Reitan. På den måten er prisene tilsvarende i dagligvare ellers. Folkene bak Kolonial.no har gjort en stor programmeringsjobb i forkant, ifølge NHO. Slik sett er de også et eksempel på en annen trend som er voksende - IT og konsulentbransje tar over tradisjonell drift, og avstanden mellom den strategiske delen og den operative jobben innen virksomheten øker.

- Det krever ikke verken norskkunnskaper eller fagkunnskaper ellers å lese bilder fra en ferdig programmert iPad. Om dette på sikt øker lønnsomheten for Retail eller for forbrukeren, er ikke lett å spå, sier Sunde.

Forhåpentlig blir lønnsomheten en vinn-vinn for alle parter, kanskje også inkludert helsebudsjettet.