I 2007 handlet vi med betalingskort for mer enn 345 milliarder kroner, og siden det har det eksplodert til 1,5 milliarder kortkjøp og en omsetning på 529 milliarder i 2013. Sammen med Island ligger Norge i verdenstoppen med kortbruk, men nå kommer det en utfordrer, nemlig mobilbetaling.

- Betalingskortene fungerer godt som en ren betalingsformidling, men de gir ikke butikkene mulighet til å hente informasjon om kundene på samme måte som man kan ved mobilbetaling, sier Jørgen Riiser som er markedssjef i Mcash.

Med nye betalingsløsninger vil butikkene i langt større grad kunne kommunisere med kundene sine og skape lojalitet på en helt annen måte enn hva som er mulig i dag.

- Forutsatt at kundene samtykker at de er villige til dele informasjon om sin kjøpsatferd, vil butikkene kunne gi kundene spesielle tilbud som passer til kundens preferanser. Det kan for eksempel være tilbud på bestemte varer. Ved å benytte geolokasjon er det også mulig å sende en melding til personer som er i nærheten av butikken og sende dem spesielle tilbud. For at kundene skal være interessert i å dele må tilbudene som butikkene gir være så gode at kunden føler at dette har verdi, sier Riiser.

Skolemat betales med mobilen

Selve betalingen via mobil foregår gjennom en app. Butikkene kan generere en QR-kode som representerer betalingen og fungerer som en kvittering. Denne QR-koden kommer opp på en skjerm og skannes med mobilen. Kunden velger deretter om han vil betale fra banken sin, fra et kredittkort eller fra en klientkonto.

Det kan for eksempel være smart for foreldre å utstyre poden med en klientkonto hvor de kan fylle på penger til skolelunsj på mobilen istedenfor å gi dem to hundre kroner i kontanter hver uke. Råde ungdomsskole og Sandefjord videregående skole er to av flere skoler som har tatt i bruk mobilbetaling kantinen:

- Skolekantinene er i stor grad avhengig av kontantsalg, særlig fordi marginene er så små at mange av dem ikke har tatt seg råd til kortterminaler. Kontanter krever ganske mye håndtering og er en sikkerhetsutfordring hvor det ofte også inntreffer svinn. Derfor er det utviklet en løsning der elevene finner skolens meny via en app. De bestiller det de skal ha og trykker på betaling. Da får de en kupong opp på skjermen som de viser i kassa og som gjør at de kan hente ut maten sin.

- På denne måten reduseres kantinekøene, man slipper å håndtere så mye kontanter og skolen får pengene rett inn på sin egen konto. Alt skjer på kundens mobil, så skolen får heller ingen kostnader knyttet til terminalleie og slike ting, forklarer Riiser.

Enklere netthandel

Mange nettbutikker opplever at de har fått kunden langt i på vei i kjøpsprosessen. De har til og med lagt varene sine i handlevognen, men så blir det ikke noe handel allikevel, dette skjer spesielt i de tilfellene der kunden skal kjøpe noe via mobilen sin.

- I mange tilfeller skyldes det at kundene rett og slett gir opp når de skal betale. Ofte kan det være så mye som 50–60 prosent som gir seg før de får lagt inn alt som skal til av kortnummer, utløpsdatoer og cvc-koder. Det er nok rett og slett formatet på mobilen som gjør at de ikke orker å sluttføre. Nå har enkelte mobilbetalingsløsninger ordnet dette slik at man slipper hele tastejobben, men bare skal gjennom en enkel godkjenningsrutine, sier Riiser.

Vennebetaling

Å gjøre opp for seg mellom venner hvis man ikke har kontanter kan også gjøres mye enklere enn før. Man trenger ikke lenger å gå i nettbanken og fylle ut kontonummer og beløp. Hvis begge har den samme mobile betalingsløsningen kan man isteden velge hvilken person som skal ha penger via kontaktlisten, fylle ut beløp og pengene blir overført når man godkjenner.

Fakta om mobile betalingsløsninger

  • Glem kontanter, bankkort og kredittkort. I fremtiden er det mobilen vi benytter når vi skal kjøpe varer eller tjenester.
  • Tjenestene fungerer via en betalingsapp på mobilen. Man kan for eksempel skanne en QR-kode som inneholder alle data knyttet til kjøpet, godkjenne at beløpet er riktig og foreta betalingen.
  • I appen kan man velge om pengene skal utbetales fra bankkontoen, et kredittkort eller fra en klientkonto som man kan fylle opp med penger.
  • Mobile betalingsløsninger gjør at varekjøp på nett blir langt enklere enn tidligere hvor man måtte taste kortnummer, utløpsdatoer og cvc-koder.
  • Betaling mellom venner gjøres uten å måtte taste inn kontonumre. Hvis begge har den samme appen, foregår betalingen ved å velge personen som skal ha pengene fra kontaktlisten på mobilen.
  • Sikkerheten er minst like god som ved bruk av kredittkort, og ingen kan misbruke betalingsappen selv om man skulle være uheldig og miste mobiltelefonen.
  • Mobilbetaling er underlagt strenge regler som reguleres av Finanstilsynet.