Kenneth og Markus sine 5 beste tips for optimal nettbutikk:

  1. Alle leverandørene dine må være opptatt av nettbutikkens konvertering.
  2. Del opp kundergrupper, kategorier, og vit hvor trafikken kommer fra.
  3. Lag verdifullt innhold, som appellerer til kundene dine.
  4. Tracking & A/B test jevnlig; vit om endringene man har gjort fungerer.
  5.  Brukertesting. Brukervennlige nettbutikker selger bedre

Kenneth fra Inevo og Markus fra Convert samarbeider om å gjøre norske nettbutikker bedre. Kenneth jobber med å finne riktig målgruppe, og drive de rette menneskene til rett butikk, mens Markus jobber med å konvertere trafikk til betalende kunder.

Norske bedrifter tenker for generelt når de bygger nettbutikk. De fokuserer på å dekke behovet til alle brukere, og tenker for lite på hvor brukerne kommer fra eller hvilke behov de enkelte kundene har, mener ekspertene. Derfor er både Dreyer og Sæther svært opptatt av hvem kundene til nettbutikken egentlig er.

- Dette handler om hele kundereisen. Hvor kommer kunden fra, hvilken situasjon er brukeren i? Gjør brukeren research eller er vedkommende klar til å handle? Og ikke minst: Hva er brukeren egentlig interessert i? Først når man vet dette kan nettbutikken vite hva man skal legge til av innhold på nettsiden, sier Dreyer.

- Det er viktig å tenke på at det er like mange kundereiser som det er kunder, fordi det er forskjell på den gifte 50-åringen som skal handle utstyr til Birken, og den single 23-årige kvinnen som skal ha rosa joggesko. Vet bedriften dette er det enklere å bruke ressursene man har på en bra måte. Det viktigste er å måle tiltakene man iverksetter, og hvordan de fungerte, sier Sæther.

Ulike kanaler - ulike modus

Kenneth Dreyer forklarer at de fleste bare forsøker å drive mest mulig trafikk til nettbutikken, uten å bli bedre kjent med kundene sine.

- Bedrifter bruker flere kanaler til å få trafikk til nettbutikken. For eksempel sosiale medier, som Facebook, eller via søkemotorer og Google Adwords. Men vi vet også at kunder som blir sendt til nettbutikken fra Facebook er i langt lavere kjøpsmodus enn kunder som blir sendt til nettbutikken via Google Adwords, sier Kenneth og legger til:

- Det er forskjell på søkeord og kjøpsord, som forteller noe om hvilken situasjon den potensielle kunden er i. Dette sier noe om hvilken del av nettbutikken vedkommende bør sendes til, sier Kenneth før han fortsetter:

- Vi er litt bortskjemte i dag, vi tror nemlig alt kan måles. I dag hopper nettbrukere mellom mange enheter, og halvparten av all nettrafikk er allerede på mobil. Vi vet nå at brukere gjør research med mobilen mens de er på farta, men fullfører kjøpet på datamaskinen hjemme.

 

(F.v.) Kenneth Dreyer, rådgiver i Inevo, og Markus Sæther, salg- og markedssjef i Convert Group AS.

 

Vit hvem kunden din er

- Vårt råd til deg som nettbutikkeier er å bli mye bedre kjent med kundene dine. Nettbutikker i dag følger stort sett den samme oppskriften; de fleste nettbutikker aner ikke hvordan kundene opplever de forskjellige produktkategoriene.

- Fysiske butikker er mye flinkere på dette. I en sportsbutikk er joggeskoavdelingen tilpasset de som skal kjøpe joggesko, og sykkelavdelingen tilpasset de som skal kjøpe sykkel. Den besøkende møtes med relevante plakater og kampanjer og kundebehandlere som kan hjelpe. Det er de samme prinsippene man må ta i bruk når man bygger en nettbutikk, skyter Markus inn.

- Vi jobber rett og slett med å forstå kundene dine bedre, dele dem opp i ulike kundegrupper, og finne ut hva som skal til for å få dem til å handle. Det er veldig mange små, men viktige parametre å følge med på fra prosjekt til prosjekt, legger Kenneth til.

Man må prøve seg frem, og teste hva som fungerer. Dette er ikke forbeholdt de store merkevarene.

Prøve og feile

Nettbutikk-ekspertene understreker at brukertesting er kritisk for å oppnå best mulig resultat. De kan til og med gjennomføre brukertest med «eyetracking», som viser hvor mye av innholdet på siden kunden faktisk får med seg når de besøker deg.

- Det er veldig viktig å teste. Hvis man ikke gjør det - det er litt som en kokk som ikke smaker på maten, sier Markus og fortsetter:

- En av kundene våre ønsket å forbedre nettbutikken sin. Vi endret designet på nettsiden, kampanjeseksjonen og innholdet. Endringene resulterte i over 60 prosent økning i salget.

- Man må prøve seg frem, og teste hva som fungerer. Dette er ikke forbeholdt de store merkevarene. Et godt eksempel er nisjebutikkene som kjenner sine kunder ekstremt godt, kan alt om sin produktkategori og hvor ehandel-satsingen reflekterer dette. Det er denne typen forbedringer vi hjelper våre kunder med, og det gir svært gode resultater, sier Sæther.

Uendelig forbedringspotensiale

Nesten i kor understreker både Kenneth og Markus at god markedsføring er en markedsplan som forbedres kontinuerlig.

- Vi er jo på ingen måte ferdig med jobben selv om nettbutikken er oppe og går. Vi tracker hvordan det går med de forbedringene vi har gjort, om de fungerer. Om de ikke fungerer, så tilpasser man innholdet igjen og tester på nytt.