Ved innføringen av de nye solariumreglene ble det et krav for alle leverandører å kunne verifisere alderen til sine kunder.

I praksis betød det at solsenterkjeden Brun og Blid måtte enten innføre manuell betjening på alle sine solsentre - eller finne en trygg og sikker digital løsning, for å oppfylle lovkrav og verifisere at alle deres kunder har fylt 18 år.

Elektronisk personsertifikat

Solariumskjeden gikk for sistnevnte løsning; de utviklet en ny app, med BankID som den aldersverifiserende komponenten.

- Vi har brukt BankID på mobil for å verifisere 18-års-aldersgrense, noe som har vært en helt sentral utfordring. Det betyr at når kundene laster ned appen og skal opprette bruker, får vi også en helt sikker bekreftelse på kundens alder, sier Thorbjørn Frantzen, daglig leder i Brun og Blid.

BankID er elektronisk personsertifikat, knyttet til personalia i Folkeregisteret, gjennom banken din. I den fysiske verden brukes kulepenn for å signere en kontrakt. I den digitale verden er BankID din signatur.

Dystre spådommer tilbakevist

Da de nye reglene ble lansert spådde mange i bransjen at det ville bety massenedleggelser av solsentre.

- Å utvikle helstøpte digitale løsninger krever investeringer. Men i ettertid er dette nok et eksempel på at kreativ bruk av ny teknologi skaper nye muligheter, ikke begrensninger, sier Frantzen.

Solsenterkjeden forventer opp mot 300 000 brukere av appen i løpet av 2017. I tillegg til sikker aldersverifikasjon og kjøp av soltimer, erstatter appen også mynthåndtering, som er en betydelig kostnadsdriver i bransjen.

- Vi får en god kanal for å kommunisere med våre kunder, kontantene fases ut, og vi løser utfordringen med aldersverifikasjon på en trygg måte, forteller Frantzen i Brun og blid.