7 tips til hvordan man kjapt kan freshe opp butikken sin:

  1. Kjenn dine kunder: Tenk stil, alder og kjønn. Ha et tydelig budskap og konsept. Hva selger du, til hvem og til hvilken pris?
  2. Bli en snakkis: Hvis man skal investere i en litt dyrere ting, så kjøp noe som blir lagt merke til, f.eks. en stor, fargerik lampe. Da vil folk henvise til butikken som ”butikken med den store lampen”, og man har allerede laget seg en merkevare.
  3. Kreativ utstilling: Ha en spennende vindusutstilling med stoppeffekt. Bruk dukker, kunst eller andre morsomme og rare ting.
  4. Bruk pengene riktig: Invester ekstra i kassaområde og prøverom. Gjør det trygt og hyggelig.
  5. Belysning er kjempeviktig: Varier lyset og bruk det til å skape liv i butikken.
  6. Varier og vær kreativ: Veksle mellom sideheng og frontheng. Bryt med en annen farge på deler av veggen, belys annerledes eller sett inn møbler. Bruk hyller, gjerne med integrert lys.
  7. Tenk mersalg: Spesielt rundt kassapunktet. Planlegg butikken slik at kunden automatisk bruker hele butikken. Varer i arm- og øyehøyde selger mer. Bord selger mer enn henger.

– Innredning og atmosfære har mye å si for brukeropplevelsen. Vi trenger egentlig ikke noe annet enn mat i Norge i dag. Vi handler fordi vi har lyst på noe nytt. Da er det viktig at kunden føler seg vel i butikken, sier Linda Lien.

Hun er interiørarkitekt MNIL og høyskolelektor på bachelorstudiet i interiørarkitektur ved Høyskolen Kristiania. I tillegg driver hun sin egen praksis; Lien Design. Lien har hjulpet mange butikkeiere med design, enten de har trengt å freshe opp butikken en smule eller bygge noe helt nytt fra bunnen av.

Tre viktige områder

– Det er spesielt tre områder i butikken man bør legge litt ekstra i: inngangsparti med vindusutstilling, kassa og prøverom, sier Lien.

Inngangspartiet er butikkens ansikt utad. Profil og vindusutstillingen representerer butikken og skaper nysgjerrighet slik at kunden kommer inn.

Når man kommer til kassa, er det viktig at kunden får en god opplevelse.

– Her er kundeservicen kanskje det aller viktigste, men det er en god idé å gjøre kassaområdet til et hyggelig område og ikke bare tenke effektivitet, sier interiørarkitekten.

Prøverommene bør være romslige, med tre faste vegger og dekkende gardiner eller dører. Og så er det viktig med speil, krakk og nok knagger.

– Det er her valget om kjøp blir gjort, sier Lien.

Belysning

Det viktigste for å skape god atmosfære i prøverommet, er kanskje belysningen. Og her kommer vi inn på et viktig tema.

– Lyset er kjempeviktig i hele butikken, også i prøverommet. Det bør ikke komme fra bare én smal stråle. Da får man ringer under øynene og valkene blir synlige. Lyset bør heller ikke være for kjølig, sier Lien.

Ute i butikken er det viktig med variasjon.

– Unngå jevn flombelysning i hele butikken, slik som i matbutikkene. Noen punkter bør være mer belyst enn andre. De fleste bruker spotter, men en hengelampe gjør seg for eksempel godt over kassa eller over et bord, sier Lien.

LED-lys

Nå som glødepæren er forbudt, har LED-lyset kommet for å bli. LED-lyspæren er et miljøvennlig og økonomisk fornuftig alternativ siden den bruker mindre energi.

Mange har vært skeptiske til å bruke LED-lys i butikken. Tidligere hadde nemlig LED-lyspærene et kjølig lys, men den tiden er forbi.

– I dag er LED-lys like bra som alt annet, sier Lien, og understreker at det er viktig å velge god kvalitet på lyspærene.

– Det finnes alle slags typer LED-lyspærer på markedet, i alle slags prisklasser. Det er som med alt annet, man får det man betaler for, sier hun.

Mersalg

Kassa er et supert sted å tenke mersalg.

– Man trenger ikke nødvendigvis legge alt i sjokkselgere rundt kassa, men tenke litt annerledes. Man kan designe et kassapunkt med integrerte hyller, bokser og display for småvarer, sier Lien.

Varer i arm- og øyehøyde selger mer. Dagligvarebutikkene plasserer for eksempel tannbørstene i øyehøyde, for den glemmer vi å bytte. Tannkremen står derimot nede ved gulvet, for den vet vi at vi skal ha.

– Fremhev noen klær med ekstra lys. Det selger. Tenk annerledes. Vil du selge skjerf, så dekk for eksempel en hel vegg med skjerf slik at varene blir en del av installasjonen, sier Lien.

Det er ikke nødvendigvis så mye som skal til for å gjøre en forandring. Hvis man tenker litt smart, kan man utrette mye ved bruk av små knep.