Tidligere var dataspill forbundet med lek og moro i barne- og ungdomsårene. I dag er spillteknologi med på å fremme kunnskap og arbeidskapasitet til unge fremtidige arbeidstakere. Våre tekniske vaner utvikler seg stadig, og i Hamarregionen satses det for at ny teknologi innen læring kan utvikle dagens elever til å bli bedre forberedt for arbeidslivet.

— Vi har et nasjonalt ledende spillmiljø i Hamarregionen i spillklyngen Hamar Game Collective. Videre har Hamarregionen etablert seg som sentrum for utvikling av løsninger innen virtuell og utvidet virkelighet (VR og AR). Vår misjon er å fremme spill og spillutvikling slik at det skaper verdi i hele verdikjeden, sier Eli Bryhni, daglig leder i Hamarregionen Utvikling.

Kan brukes i skole

Hamar Game Collective består av elleve spillselskaper som samarbeider tett om å skape engasjerende spillopplevelser – alt fra tankevekkende opplevelser til refleksjon og ettertanke. Et av klyngens siste spill, My Child Lebensborn, er på full fart inn i skolevesenet.

— Hele verden er vår arena. Vi inviterer studenter og andre til å bli med på produktutviklingen, og er opptatt av å være åpne og dele med hverandre og omverdenen, sier Håvard Haugrud, daglig leder i Hamar Game Collective.

Nettopp deling og læring på tvers er hensikten med nylig etablerte PARK gründer- og næringshus i Hamar. I tillegg til Hamar Game Collective finnes her en rekke bedrifter som jobber innen teknologifeltet, VR og AR, pluss et av Nordens mest avanserte motion capture-studioer.

— Vi ser at VR-teknologi innen læring og skole gir vanvittig gode resultater, spesielt for gutter og de som karakteriseres som svake elever. VR er også testet ut på områder som blant annet trening innen psykiatrien, så flere kan høste av godene spillteknologi bringer med seg, sier Håvard Røste, som er leder for bedriftsklyngen VRINN.

Besøk av statsministeren

Statsminister Erna Solberg var nylig på besøk i PARK. Her ble det brede kompetansemiljøet vist frem og statsministeren fikk se hva samarbeid og innovasjonsarbeid på tvers av sektorer og bransjer kan gjøre for å gagne en fremtidig teknologisk nasjon.

— Ved å satse på spillutvikling og VR skaper vi nye arbeidsplasser. Høgskolen i Innlandet utvikler kompetansen miljøet vårt er med på å etterspørre. Det gode samarbeidet mellom det offentlige, private og akademia skaper morgendagens arbeidshelter for hele verdikjeden, avslutter Bryhni.